WC-tävling i Osijek, Kroatien 2015

Resan dit
Den 6 Juli åkte vi till Stockholm med tåget, för att morgonen där på ta Arlanda Expressen till flygplatsen och möta resten av landslaget. Eftersom vi har många vapen, rullstolar och en permobil behöver vi vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång för att hinna med planet. Allt gick snabbt och smidigt vid incheckningen, så vi hade faktiskt en halv timme över. Flygresan gick bra och vi landade i Budapest i tid. Eftersom vår coach bor i Ystad tog hon flyget från Köpenhamn och landade 1 timme efter oss. När hon kom gick vi ut för att leta efter bussen som skulle ta oss till skjutbanan. När vi hittade bussen visade sig det att det var en vanlig buss med fem smala trappsteg, så det var bara att bära om bord fem rullstolsburna. Bussresan tog extra lång tid eftersom busschaffören hade dåligt koll vart han skulle svänga, så vi åkte förbi flygplatsen fyra gånger innan någon av oss hjälpe honom. Efter detta gick resan bra, vi var tvungna att stanna vid gränsen mellan Ungern och Kroatien för att polisen ville kolla våra vapen. När vi anlände till skjutbanan bar vi in vapnen till skjutbanans vapenfråd och fortsatte en halv timme till vårt hotell. Eftersom det var rekord i antal deltagare, fick vi bo en bit utanför staden Osijek.

Vårt hotell
På vårt hotell är det nog inte speciellt många turister som bor på. Det fanns inte mycket till frukost, middagen på kvällen var inte varm. Vi fick vänta länge mellan mellan rätterna. Vattnet till frukosten tog slut ena dagen så vi fick dricka istället. En annan dag var smöret slut. Men de sista två dagarna var faktiskt allt varmt och allt kom i bra tempo.
Som sagt så var det rekord i antal deltagare så transporternas möjligheterna till och från vårt hotell var inte speciellt bra. De stora bussarna hade fem trappsteg, sen fanns det en minibuss med hiss. Minibussen hade plats för fyra rullsolar och på vårt hotell bodde inte bara vi utan Storbitannien och Grekland. Inte någ med det 50/25 meters hallen och 10 meters hallen låg en kvart i från varandra. Tansporten mellan hallarna var faktiskt bra.

Besiktning av utrustning
På min första dag hade jag besiktining av min utrustning och mitt vapen på 50/25 m hallen. Vi fick stå i kö i 40 graders värme utan AC och utan vatten i över 4 timmar. När det var min tur gick inte mitt gevär igenom utan pappa fick fila bort en millimeter metall på en platta under geväret (En platta vi gjort själva). Efter en timmes arbete fick vi igenom geväret.

R4 träning och tävling
Den 10:e hade jag PET för R4 (stå). PET:en gick inte alls bra, mitt näst sämsta träningsresultat. Men det var inte jättekonstigt att det gick som det gick. Domarna skulle vara jätte noga med att kolla så man släppte geväret från axeln mellan skotten, vilket jag inte tränat på. När min PET var slut var det dags att kolla på när Håkan Gustavsson skulle skjuta final och ta en kvot plats till Paralympics. Han började bra och var uppe i ledning efter 6 skott, men det tappade han och hamnade på en 6:e plats och missade precis kvotplatsen.
Den 11:e var det dags för min första R4 världscup, jag sköt bättre än på träningen dagen innan. Men det var ända 5-6 poäng under vad jag skjuter på träning. Jag hamnade på en 17:e plats av 50 startande.

R5 träning och tävling
Den 13:e var det dags för PET i R5 (ligg) för mig. Träningen gick skit och jag sköt två 60 skottsserier där ingen var bra. Så känslan inför tävlingen dagen det på var inte bra alls. 14:e då var det dags för R5 tävling. Jag provade en ny mental förberedelseteknik, vilket resulterade till att jag kopplade bort att det var tävling och intalade mig själv att det var träning och jag skulle ha kul. Detta hjälpe faktiskt lite så jag sköt bättre än på träningen dagen innan. Jag hamnade på en 12:e plats av 55 startande. Resultatet var 2 poäng sämre än vad jag burkar skjuta på träning. När tävlingen var slut var det bara att åka till hotellet för att byta om för att samlas innan vi åkte till banketten.

Banketten
På kvällsmötet fick jag veta att jag fick åka med till närsta världscup. Denna världscup går i Sydney i mitten av September. Banketten hölls ute och det bjöds på soppa där man fick lägga i kött och potatis själv och det var mycket gott. Kött var från en helgrillade tjur, vilket var väldigt häftigt. Soppan och potatisen kokades i jätte stora kitlar. De bjöd även på öl, vin och dricka. Ut med kanterna på Bankett området såldets lite små saker från byn vi var i. Det var även dans och musik under kvällen. Efter banketten åkte vi tillbaka till hotellet, vilade och packade för mitt i natten var det hemfärd. Under hela hemfärden sov jag.