WC-Tävling Sydney, Australien 2015

Världscupen i Sydney var mellan 13-20 september, men vi åkte redan 7 september. Vi åkte tidigare för att acklimatisera oss och komma i form efter den långa flygresan.

Resan till Sydney
Resan började inte riktigt som vi planerade. Pga höga vattennivåer i Katrineholm visste vi att vårt tåg inte skulle gå i tid. Vi åkte till Skövde vid den tiden vi planerade, när vi kom till stationen kom ett tåg precis, vi passade på att fråga om vi fick åka med, vilket vi fick. Vi kastade oss in på tåget 30 min före vårt ordinarie tåg. Vi kom dock en kvart sent till Stockholm central, där vi tog Arlanda Expressen till flygplatsen för att möts upp resten av truppen. Flygresan gick ganska bra, bara någon timmes gevärskrångel i Singapore. När vi landade i Sydney tidigt på morgonen lokaltid, fick vi vänta 30 min på transporten till hotellet, eftersom minibussen som skulle ha hämtat oss hade gått sönder. Innan vi kom till hotellet lämnade vi in gevären på skjutbanan. När vi kom fram till hotellet checkade vi in och tog en powernap i två timmer. Sedan tog vi en promenad några kvarter bort för att äta något.

Tiden innan tävlingarna
De resterande dagarna innan tävlingarna besökte vi bland annat Opera huset, Harbour bridge och Sydney akvarium med många olika fiskar, hajar mm. Vi var även på den berömda stranden Bondi Beach, där många filmer spelas in.

Träning och utrustningskontroll
13 september hade vi planerat att träna R4 och ha utrustningskontroll. Dagen började med en liten incident, när minibussen, som skulle ta oss till skjutbanan kom lastades jag och fem andra rullstolar ombord. När den sista rullstolen kom in gick liften sönder, efter 15 minuters mixtrande åkte vi till skjutbanan. När vi kom till banan försökte busschauffören och hans kollega fixa liften, dock utan framgång. Så de beslutade att lyfta av rullstolarna. När de kom till mig fick dom problem, pga vikten på min permobil. Då kom en annan chaufför och sa att man kunde pumpa ner mig för hand, vilket de gjorde.

Efter detta åkte jag raka vägen in och bokade en banan och började träna. När jag fått iordning alla saker och börjat skjuta så hann jag bara skjuta fem skott innan min tavla gick sönder och jag tvingades att byta tavla. Efter detta var det svårt att koncentrera sig på själva träningen, så det gick inte speciellt bra. Efter en timmes träning gick vi till vapen och utrustningskontrollen för att besikta alla saker. Allt gick igenom utan jackan, den var för tjock på sidan av magen. Vilket resulterade i att jag fick göra ett hål i ytterlagret och ombesikta. På ombesiktningen av jacken var den fortfarande för tjock, så vi tog bort mellanlagret och då gick den igenom.
15 September var det återigen dags för träning, denna gången var det R4 PET träning som stod på schemat. Denna träning gick inte heller bra, sköt 2-3 poäng sämre än jag brukar göra. Två 10-skottserien gick ruskigt dåligt, två halv bra och två kanon serier.

Tävlingarna
16 September nu var det äntligen dags att tävla igen. Själva uppladdningen och iordningställande fungerade som vanligt bra. Första provskotten gick sådär, men sen kom jag igång ordentligt. När det var 30 sek kvar på provskottstiden kom en domare fram och talade om att min laddare inte fick lyfta geväret i bakkappan utan en liten bit framför. Första 10-skottserien gick dåligt, medan andra serien gick riktigt bra. Sen kom två halvbra serier, mina två avslutade serier gick ruskigt dåligt. Jag fick ihop 625.7 poäng, vilket är 4-5 poäng sämre än jag brukar. Detta räckte till en 11 plats av 33 st.

18 September var det dags för denna världscups andra tävling för mig, denna gång var det R5 som stod på programmet. Provskotten gick betydligt bättre än träningen dagen innan, där ingenting stämde. Att provskotten gick riktigt bra, hjälpte föga när tävlingen startade. Jag sköt knappt ett skott som var bra, har nog aldrig skjutit så dåligt någonsin. Resultatet blev 10-12 poäng sämre än vanligt.

Avslutningsbankett och hemresa
20 September och världscupens sista dag var det avslutnings bankett. På banketten bjöds det på trerätters med dryck. Efter maten var det musik och dans, för de som ville.
21 September var det tyvärr dags att åka hem. Flygresan gick ganska bra. Vi fick dessvärre vapenkrångel i Hongkong trots att väskorna var kollade och igentejpade av den Australiensiska tullen. Efter 3-4 timmars krångel hann vi med nöd och näppe med flyget till Helsingfors, planet blev dock 30 min sen. När vi väl landade i Stockholm, tog vi en välförtjänt bit mat innan vi hoppade på tåget hem. När vi kom till Katrineholm fick vi veta att ett annat tåg rivit ner en elledning. Vi fortsatte till Hallsberg där vi blev stående en timme, sen kom vi till Töreboda där vi bestämde oss att kliva av. Halv 1 på natten var vi hemma i Mariestad igen, en liten tripp på 40 timmar. Var det någon som sa att det är lätt o åka på tävling!